Høst-blader.

InnoMed gir støtte til nye prosjekter i årets siste tildelingsrunde

Den tredje tildelingsrunden for året er nå avsluttet, og det er vedtatt at åtte prosjekter får skreddersydd innovasjonsrådgivning. I tillegg vil fire prosjekter innen digital hjemmeoppfølging motta gruppebasert prosessveiledning.

På denne siden finner du mer informasjon om hvert av prosjektene som har fått innvilget skreddersydd innovasjonsrådgivning.

1. Samhandlende poliklinikker, Røros sykehus

Prosjektet «Samhandlende poliklinikker» ved Røros sykehus er et forprosjekt som tar sikte på å utvikle innovative tiltak for mer effektiv poliklinisk drift. Røros sykehus tilbyr spesialisthelsetjenester innen ti fagområder til kommunene Røros, Os og Holtålen, med støtte fra St. Olavs hospital. Modellen som benyttes er tverrfaglig og ressursbesparende, og prosjektet ønsker å videreutvikle denne ved å kartlegge dagens praksis, identifisere utfordringer og teste nye løsninger.


Tiltakene inkluderer bedre utnyttelse av ansattressurser gjennom digitalisering av pasientflyt, innføring av selvinnsjekk og digitale betalingsløsninger, samt vurdering av behovsstyrte poliklinikker. Det vurderes også å innføre frivillige sykehusverter for å forbedre pasientopplevelsen. Prosjektet gjennomføres i to faser: innsiktsarbeid og konseptutvikling, med bred involvering fra kommuner, frivillighet og innovasjonssentre.


Målet er å redusere ventetid, øke pasienttilfredshet og effektivisere ressursbruk uten økte kostnader. Prosjektet er i en tidlig fase, men har allerede etablert samarbeid med flere aktører og har høy overføringsverdi til andre sykehus.

Kontaktperson: Ingrid Sundan Trøan, ingrid.sundan.troan@stolav.no 

 

2. Bedre samhandling om barn og unge med behov for sammensatte tjenester i søndre Trøndelag, Helsefelleskapet i søndre Trøndelag 

Helsefellesskapet i søndre Trøndelag har et felles ansvar for å sikre helhetlige, koordinerte og trygge tjenester til barn, unge og deres familier. Bakgrunnen for prosjektet er at vi i dag står overfor et komplekst utfordringsbilde som vi er nødt til å finne løsninger for sammen.

  • Flere barn og unge sliter med psykisk helse, skolevegring og utenforskap.
  • Antallet henvisninger til BUP har økt med over 50 % siden 2019, og problemene oppstår i stadig yngre alder og er mer komplekse.
  • Mange familier som har behov for sammensatte tjenester for sine barn, opplever et fragmentert og personavhengig tjenestetilbud.
  • Både kommuner og spesialisthelsetjenesten presses på kapasitet og kompetanse.
  • Ulik forståelse av roller og ansvar svekker samhandling på tvers.
  • Det er store forskjeller på hvilke tilbud og tjenester barnefamilier har tilgang til i ulike kommuner.

 

Øverste organ i helsefellesskapet, Strategisk samarbeidsutvalg, har gitt prosjektgruppen mandat til å utarbeide et forslag for et generisk pasientforløp for barn og unge med konkrete tiltak: En samarbeidsmodell og en modell for kompetansedeling. Målet er å etablere en mest mulig tilgjengelig og sømløs tjeneste der vi sammen tar helhetlig ansvar for tilbudene til våre barn og unge.

Kontaktperson: Merike Pallas, merike.pallas@fosen-helse.no 

 

3. Samhandlingsoptimalisering med Helseplattformen (SamOpp), Helse Møre og Romsdal

Kommunar og Helse Møre og Romsdal betener dei same innbyggarane, men har hatt varierende føresetnader for samhandling og kommunikasjon. Helseplattformen er anskaffa for å betre dette. I Møre og Romsdal nyttar 15 av 27 kommunar systemet (over 70 % av innbyggarane). Frå 2025 ligg det til rette for å realisere gevinstar gjennom meir einsarta arbeidsprosessar og betre informasjonsflyt på tvers.

Prosjektet skal standardisere arbeidsprosessar og ta ut gevinstar av Helseplattformen for å sikre heilskaplege pasientforløp, betre samhandling mellom kommune og spesialisthelseteneste, og betre pasientopplevingar. Vi startar med pasientgruppa «skrøpelege eldre» frå Nasjonal helse- og samhandlingsplan, og set felles mål, tiltak og måleindikatorar for å dokumentere effekt.

Effektmål: Prosjektet skal bidra til at kommunane og Helse Møre og Romsdal tilbyr heilskaplege pasientforløp og berekraftige helsetenester til pasientar med samansette behov. Dette skal gjerast ved å sørgje for gode og riktige arbeidsprosessar og overgangar, felles innsats og utnytting av potensialet i Helseplattformen. Kommunar som har andre samhandlings- og pasientjournalsystem skal også kunne dra nytte av mange av tiltaka.

Gevinstmål:

  • Betre bruk av Helseplattformen som samhandlingsarena  
  • Redusert dobbeltarbeid og ikkje-verdiskapande aktivitetar
  • Redusert risiko for feil og pasientskade
  • Auka innbyggar- og pasientinvolvering
  • Styrka mobilitet og kjennskap mellom aktørar i helsetenesta 

Kontaktperson: Katrine Skrede Mortveit, katrine.skrede.mortveit@helse-mr.no 

 

4. eTeam – ny samhandlingsmodell for digital psykologisk behandling, St.Olavs hospital og Trondheim kommune 

En utfordring i dagens todelte helsetjeneste innen psykisk helse og rus, er manglende sammenheng mellom kommune og spesialisthelsetjeneste. Dette kan føre til flere avslag, lange ventetider og fragmenterte pasientforløp, der pasienter opplever å bli sendt mellom instanser, uten at noen har helhetlig ansvar. Veien til hjelp kan bli lang og uoversiktlig.

eTeam er et nytt tjenesteinnovasjonsprosjekt som skal styrke samarbeidet mellom kommune og sykehus. Modellen innebærer felles inntak og økt bruk av digital psykologisk behandling. Pasienter skal kunne ta direkte kontakt for hjelp, og alle som henvender seg og vurderes å ha nytte av behandlingen, skal få tilbud – uavhengig av hvor de først tar kontakt.

Målet er å redusere ventetid, gi raskere hjelp, redusere avslag og å nå flere pasienter med samme eller mindre ressursbruk. Ved å samarbeide utnyttes kapasitet og kompetanse på tvers av nivåer mer effektivt. Behandlingen bygger på kunnskapsbasert veiledet internettbehandling (iCBT), og modellen skal piloteres i samarbeid mellom Trondheim kommune og St. Olavs hospital.

Prosjektet har lederforankring, et etablert samarbeid og et stort overføringspotensial til andre kommuner og helseforetak. Innsiktsarbeid, prototypeutvikling og pilotering gjenstår. Løsningen kan bidra til en mer sømløs, tilgjengelig og bærekraftig helsetjeneste.

Kontaktperson: Liv S. Engvik, liv.sigrun.engvik@stolav.no 

 

5. Integrerte tenester for barn og unge i Nordfjord, Helse Førde

Prosjektet skal utvikle og pilotere ei integrert barne- og ungdomsteneste i Nordfjord-regionen, med mål om å styrke samhandlinga mellom kommune- og spesialisthelsetenesta for born og unge. Prosjektet søker å skape eit heilskapleg tilbod som legg vekt på helsefremjande, førebyggjande arbeid, tidleg innsats og tverrsektorielt samarbeid.

Vi trur at viss vi skal lukkast med å skape ei betre psykisk helse blant barn og ungdom, må vi jobbe meir forebyggande enn vi gjer i dag. Vi trur også at denne forebygginga ikkje først og fremst skjer på spesialisthelsekontora, men der barn og unge lever liva sine. Det er derfor viktig for oss å lukkast med å få til eit samarbeid og ein samskapingsprosess der også oppvekstsektoren (då først og fremst skulesektoren) ser nytten av å vere med på. 

Prosjektet er ett av de utvalgte prosjektene i regjeringens "Prosjekt X", og har tidligere mottatt gruppebasert prosessveiledning fra InnoMed. 

Kontaktperson: Ane Bergset Mandal, ane.bergset.mandal@helse-forde.no 

 

6. Pasientforløp for kjønnsinkongruens i Oslo kommune og Helse Sør-Øst, Helse Sør-Øst RHF

Prosjektets mål er å forbedre samarbeidet om pasientforløp for barn, unge og voksne med kjønnsinkongruens. Prosjektet ønsker å etablere et systematisk og åpent samarbeid med pasient- og interesseorganisasjoner og mellom kommune- og spesialisthelsetjenester i Oslo og i HSØ. Dette vil danne grunnlag for lignende prosesser både i HSØ og i andre regioner.

Dagens tilbud er fragmentert, og sammen skal ansvarlige aktører utvikle et koordinert og helhetlig forløp. Det er viktig å etablere en felles forståelse for behovene fra alle interessenter og sørge for effektiv ressursutnyttelse. Barn, unge og deres foresatte skal vite hvor de kan henvende seg for hjelp, og aktørene skal ha god dialog om og med pasientene for å styrke samhandlingen. Andre sentrale aktører inkluderer helsesykepleiere, fastleger, BUP og avtalespesialister i HSØ.

Prosjektet har tidligere mottatt prosessveiledning fra InnoMed. 

Kontaktperson: Hilde Skredtveit-Næss, hilde.skredtveit-naess@helse-sorost.no 

 

7. MILA Digital hjemmeoppfølging av kronisk syke, Ullensaker kommune 

MILA har vært et prosjekt innunder Nasjonalt velferdsteknologiprogram siden 2018 og har mottatt støtte for innføring av digital hjemmeoppfølging i Helsefellesskapet Ahus og kommuner. MILA gikk over i drift med tjenesteforløpene KOLS og hjertesvikt fra 1.1.2025, men jobber videre med skalering til flere pasientgrupper. Ahus og 10 kommuner samarbeider om en felles oppfølgingstjeneste. Det har vært behov for å utvikle en god tjenesteprismodell. InnoMed har vært med på å utvikle prinsippene for hvordan kommunene skal bidra økonomisk og utviklet tjenesteprismodellen som estimerer priser og bemanningsbehov. 

Gjennom verktøyet kan oppfølgingssenteret planlegge sin bemanning. Modellen er implementert i driften. Etter en periode med erfaringer, ser MILA behov for å videreutvikle modellen. Det er ønskelig med mer treffsikker inklusjon av pasienter, mer dynamiske data og incentiver for økt inklusjon av pasienter for kommunene. På sikt er det ønskelig at modellen danner grunnlag for å fremskrive behov for tjenesten. 

Kontaktperson: Nina Mickelson Weldingh, nina.m.weldingh@ullensaker.kommune.no 

 

8. Én vei inn - felles psykisk helsemottak, DPS Vestfold 

Prosjektet fikk støtte fra InnoMed i 2024 og er en del av Prosjekt X. Målet har vært å etablere én vei inn for alle pasienter over 18 år i Sandefjord som trenger psykisk helsehjelp – uavhengig av om det er mild og kortvarig tilstand eller alvorlig psykiatri. Prosjektet har tatt sikte på å etablere en ny inntaksmodell hvor Sandefjord kommune og DPS samarbeider om vurderingssamtaler. Dette sikrer at pasienter får riktig hjelp på riktig nivå, uten at fastlegen alene fungerer som portvakt. 

Pilotfasen er gjennomført for 50 pasienter og prosjektet øker nå til 8-10 pasienter per uke. Helse Sør-Øst (HSØ) ønsker å bredde dette til hele HSØ, og potensielt hele landet. Prosjektet ønsker nå å utvikle en implementeringsveileder for å sikre smidig implementering av modellen i videre kommuner.

Prosjektet er forankret i helsefellesskapet i Vestfold. Sandefjord kommune blir først ute med full implementering i løpet av 2026. 

Kontaktperson: Mette Camilla Moen, mette.camilla.moen@siv.no