
Prosjekterfaring: RusFACT Oslo Sentrum
Fra august 2024 til januar 2025 har InnoMed støttet prosjektet "RusRACT Oslo Sentrum".
Sammendrag
Prosjektet er et tverrfaglig tilbud under utprøving for de dårligste pasientene med alvorlig og langvarig rusproblematikk, og komorbiditet innen psykisk lidelse og somatikk. RusFACT jobber etter FACT-modellen som en del av tverrfaglig spesialisert rusbehandling (TSB). Gjennom FACT-modellen får målgruppen koordinerte, sammensatte, arenafleksible tjenester, fremfor ordinære ensartede tjenester med avtalte oppmøtetidspunkt, som er krevende for målgruppen å forholde seg til. Prosjektet startet i 2021 og har hittil hatt ca. 120 pasienter. Prosjektet varer ut 2025, og det skal da besluttes en eventuell overgang til varig drift. Formålet med prosjektet er å gi målgruppen økt livskvalitet gjennom tilpasset og tverrfaglig hjelp, samt å redusere belastningen på helsevesenet, gjennom færre akutte døgnovernattinger/innleggelser og jobbe for større grad av stabilitet i fast bolig, og bosette flere i kommunale boliger. Prosjektet har tidligere fått noe støtte fra InnoMed. For å forberede varig drift, ønsker prosjektet nå å gjøre en vurdering av hvordan dagens tjeneste treffer for både brukere og samarbeidspartnere, som grunnlag for å vurdere hvordan tjenesten kan videreutvikles.
Innledning
RusFACT Oslo Sentrum er et tverrfaglig tilbud under utprøving for personer som har alvorlig og langvarig rusproblematikk og komorbiditet innen rus, psykisk lidelse og somatikk. RusFACT er opprettet for å nå personer der det ordinære tjenestetilbudet ikke stekker til (oppfølging fra bydel/kommune, poliklinikk, døgnbehandling).
Bakgrunn for prosjektet
RusFACT Oslo sentrum er et samarbeidsprosjekt mellom 4 arbeidsgivere: Velferdsetaten, Bydel St. Hanshaugen, Bydel Gamle Oslo og Lovisenberg sykehus. Målet med Rus FACT er å skape et tilbud for de dårligste pasientene/personene innenfor rusavhengighet og samtidig psykisk lidelse. RusFACT jobber etter FACT-modellen, men er en del av TSB, ikke PHV, og målgruppen er personer med langvarig og alvorlig rusproblematikk, med behov for koordinerte, sammensatte og arenafleksible tjenester. Mandatet er å bistå pasientene til å få økt livskvalitet.
RusFACT startet med et forprosjekt i 2019 der de fire partene var involvert fra start. I tillegg var Bydel Grünerløkka med i en startfase, men trakk seg fra prosjektet etter ca 1 år. De fire gjenværende partene så det samme behovet for et tverrfaglig behandlingstilbud bestående av både kommune og sykehus for en pasientgruppe som falt mellom alle stoler. Det ble enighet om å etablere RusFACT Oslo Sentrum, og det ble laget en forpliktende samarbeidsavtale der de respektive direktørene for de 4 virksomhetene har signert. For å opprettholde samarbeidet og utvikle tjenesten i en felles retning avholdes det faste møter med driftsstyre der seksjonsledere i de 4 organisasjonene deltar. I tillegg er det faste samarbeidsmøter hver måned mellom teamet og de to bydelene for å sikre godt samarbeid.
RusFACT Oslo Sentrum startet opp 1. september 2021 og varer ut 2025, hvor det skal da besluttes en eventuell overgang til varig drift. Så langt har vi tatt inn ca 120 pasienter, og har pt 85 aktive pasienter. Vi er 14 ansatte fordelt på 13.2 årsverk. Kun en stilling er prosjektstilling.
Formålet med prosjektet er å gi målgruppen økt livskvalitet gjennom tilpasset og tverrfaglig oppfølging og behandling, samt å redusere belastningen på helsevesenet, gjennom færre akutte døgnovernattinger/innleggelser og jobbe for større grad av stabilitet i fast bolig, og bosette flere i kommunale boliger.
Prosjektets mål
Målet er bidra til tjenesteutvikling og skissere et utkast til hvordan Rus FACT kan spisse tilbudet for å bistå pasientene på best mulig måte og effektivisere tjenesten.
Prosjektets vurdering av innovasjonshøyde
RusFACT er et tilbud som utvikles og tilpasses spesifikt for å møte behov i de to bydelene vi opererer. En viktig del av FACT-modellen er at personene som får bistand fra teamet skal ha tilknytning til nærmiljøet. I tillegg er det avgjørende å skreddersy et tilbud som begge bydelene kan se nytte av ut fra sin organisering. Samtidig er RusFACT Oslo sentrum initiativtaker og del et nasjonalt nettverk av andre RusFACT-team, og jobber aktivt med nettverksarbeid i samarbeid med Nasjonalt kompetansesenter for TSB for å dele kunnskap og erfaringer fra teamets arbeid, med håp om å inspirere andre deler av behandlingstilbudene i landet til lignede tiltak.
Hva InnoMed har bistått med
InnoMed støttet RusFACT med brukerinnsikt for å identifisere behov, smertepunkter og tiltak sammen med RusFACT-teamet. Dette ble brukt som underlag for å definere barrierer og muligheter ved dagens tjeneste for deretter å prioritere de mest lovende områdene for tiltak. I en samskapende workshop bidro RusFACT-teamet med å definere tre konkrete tiltak for å spisse RusFACT sin tjeneste. Sluttleveransen oppsummerer prosessen, tiltakene vi kom fram til, og en konseptuell oversikt over RusFACT 2.0. Den konseptuelle oversikten beskriver RusFACT sine viktigste funksjoner og roller for å sikre et godt tilbud til sine brukere.
Beskriv hva og hvordan prosjektet har blitt gjennomført.
Prosjektet har jobbet etter designmetodikk hvor InnoMed har bistått i de innledende fasene:
Hvilke aktiviteter har InnoMed bistått med?
Fase 1. Brukerinnsikt
- Rekruttere og intervjue informanter
- Gjennomføre innsiktsworkshop: Identifisere behov, smertepunkter og tiltak sammen med prosjektgruppen
- Definere barrierer og muligheter ved dagens tjeneste sammen med prosjektgruppen
- Identifisere samarbeidsaktørenes behov og forutsetninger i det å levere tjenestene
- Prioritere viktigste tiltaksområder for å møte pasientens behov
Skjermdump fra prosessen i Mural: Bildet viser innsiktene fra intervjuene (presentasjonsslides), og innspillene fra RusFACT-teamet og styringsgruppen (grønne tekstfelt og lilla lapper). Basert på innsikten og verdiladingen gjennom innspillene, kokte InnoMed disse ned til konklusjoner om muligheter for tiltak (røde lapper).
Fase 2. Konseptskisse
- Beskrive hvordan vi kan skape en mer sammenhengende tjeneste og utfylle/støtte hjelpeapparatet på en best mulig måte. Sammen med prosjektgruppen
- Gjennomføre konseptworkshop - Utarbeide konseptskisse med teamet
- Forankre og innspillsrunde med driftsstyre
Skjermdump fra prosessen i Mural: Basert på konklusjonene om mulighetsrommene, utviklet InnoMed seks konsepter for mulige tiltak. Tre av disse ble fremstemt av RusFACT-teamet, og videre bearbeidet til konkrete tiltak som RusFACT kan gjøre for å spisse sitt tilbud.
Fase 3. Forankre og levere
- Bearbeide innspill og utarbeide endelig konseptskisse
- Definere konseptets forutsetninger sett ut fra de ulike aktørenes perspektiv
- Presentere og levere konseptskisse
De tre tiltakene ble utdypet og konkretisert gjennom en samskapende workshop med RusFACT-teamet:
- Fremheve og kommunisere koordinatorrollen,
- Styrke koordinatorrollen og sikre oppdatert oversikt over tjenestetilbudet,
- Bedre samhandling med de andre tjenestene.
Nytteverdi av prosessveiledning fra InnoMed
Prosjektleders vurdering: RusFACT Oslo sentrum har fått nyttig og god hjelp til å undersøke hva brukerne synes er viktig, hva de setter pris på og hva de savner i tjenesten. Gjennom arbeidet med Innomed har vi kommet frem til konkrete problemstillinger, og laget tiltak for å forbedre og komme videre med utfordringer som vi har sett over tid. Gjennom prosjektperioden har vi fått felles forståelse av hvor «skoen trykker», og sammen blitt enige om en vei videre som vi mener vi føre til en bedre og mer effektiv tjeneste.
Hva har prosjektet oppnådd?
RusFACT har i samarbeid med Innomed kommet frem til tre konkrete tiltaksområder som vi skal jobbe videre med i det kommende året, for å forbedre og effektivisere tjenesten. De tre punktene er:
- Fremheve og kommunisere koordinatorrollen
- Styrke koordinatorrollen og sikre oppdatert oversikt over tjenestetilbudet
- Bedre samhandling med de andre tjenestene.
De tre punktene er tatt opp i fellesskap i teamet den 8. januar 2025 der vi landet på konkrete tiltak for å sette dette i gang.
Vi har allerede satt i gang noen tiltak under dette punktet:
- Møte med BGO om tvang under HOL 10.01.25
- Møte med spesialister og akutteamet 22.01.25
- Vi har fått oversikt over ansatte i bydel Gamle Oslo
- Vi har fått kontaktperson i NAV BGO
- Vi har allerede kontaktperson i BSH
Planer fremover:
Sette opp møte med de to NAV-kontorene
Vi ser behov for å sette opp møter med de to NAV-kontorene for å avklare ansvar,
- Hva kan vi forvente som en standard? Hvilket ansvar kan NAV ta mtp f.eks avslått strøm, innhenting av dokumentasjon ol
- Viktig å kommunisere vår rolle som koordinatorer slik at NAV også tar kontakt med oss når det er noe rundt våre felles personer.
Sette opp møte med LAR
- Avklare roller, behandleransvaret når en person har både LAR og RusFACT
- Snakke om funksjonsnivå for pasientene i RusFACT
- Avklare hvordan vi skal gå frem når vi har saker som haster – f.eks noen har falt ut/står i fare for å falle ut av LAR
TA rollen som koordinator
- Vi må ta ansvar for fremgang og utførelse av oppgaver i samarbeid med pasienten
- Dersom NAV eller andre forventer at pasienten skal klare å gjennomføre møter, levere dokumentasjon/søknader eller annet som de ikke er i stand til, så må vi ta ansvar for å bistå pasienten med å få dette gjort
- Gjøre det klart for pasienten at vi er koordinator for de ulike tjenestene som er involvert
- Gjøre det klart for alle samarbeidspartnere
- Bydel er ofte også involvert i saker, da må vi avklare og fordele roller og ansvar sammen med Bydel.
- Følge opp med samarbeidspartene for å sørge for at oppgaver blir gjort (f.eks følge opp at Bydel eller NAV tar ansvar for å skaffe midlertidig bolig el.l).
Styrke koordinatorrollen og sikre oppdatert oversikt over tjenestetilbudet
Tiltak fremover:
- Skaffe en kontaktperson i NAV
- Lage en oversikt over plasser i VEL
- Lage en oversikt over plasser i TSB døgn
- Lage en tjenesteoversikt
- Lage oversikt over hvilke tilbud de forskjellige bydelene har
- Lage oversikt over hvilke ordinære tilbud som finnes til innbyggerne i de to bydelene
- Lage oversikt over hvilke tilbud som finnes i Oslo tilknyttet målgruppen
Bedre samhandling med de andre tjenestene
- Vi tilstreber å ha felles fagdager med de to bydelene en gang per år for å sikre godt samarbeid og bli bedre kjent.
- Vi trenger oversikt over kontaktpersoner ved NAV BSH
- Vi opplever at oppfølgingen fra NAV er forskjellige fra person til person. Hva kan vi forvente som en standard. Når kan vi forvente å få tilbakemelding?
- Samarbeidsmøte med Akutteamet
- Etablere kontakt med de andre SAV-teamene
- Behov for et samarbeidsmøte med LAR.
- Hva skal vi gjøre når vi ikke oppnår kontakt?
- Hva gjør vi når vi vurderer at en sak haster?
- Oppdatert telefonliste til LAR + telefonnummer til medisinluka/rommet.
- Vi ønsker å lage en felles telefonliste internt for RusFACT
- NAV BSH
- NAV BGO
- LAR
- PAM
- RAM
- Fastleger
- Aker, osv.
Erfaringer og læringspunkter
Prosjektarbeidet har vært svært spennende og utviklende for teamleder og teamet.
Fra starten av arbeidet var det god læring i å erfare Pernille og Odas utenfra-blikk og evne til å systematisere og se strukturene i arbeidet som vi står i hver dag. Det kan være vanskelig å se lenger enn egen nesetipp noen ganger, så det var veldig nyttig og spennende å jobbe med perspektivet av tjenesteinnovasjon på tilbudet vårt.
Videre var det stort engasjement for arbeidet i ansattgruppa. Alle deltok aktivt i workshops, og hadde tanker og ønsker for hva vi skulle legge vekt på fremover.
For oss var det også viktig at driftsstyret var med i prosessen. Siden tjenesten må svare til partenes ønsker og forventninger, og teamets overlevelse baseres på deres anbefalinger.
Vi fikk inn nyttig informasjon fra intervjuene som ble gjennomført. En del av det som kom frem i intervjuene kunne vi kjenne igjen som utfordringer vi selv hadde identifisert i teamet, blant annet tiden vi bruker på telefoner for å prøve å komme i kontakt med noen instanser.
Et stort utbytte av prosessen vi har vært i med Innomed, er at vi har fått samlet problemer, utfordringer og kaos til å bli noen konkrete punkter med håndfaste tiltak som vi ganske enkelt kan sette i ut i live.
Oppsummering og veien videre
Søtten fra InnoMed har resultert i tre konkretiserte tiltak som RusFACT kan gjennomføre for å spisse tilbudet til sine brukere. Samtlige tiltak omhandler å styrke samarbeidet med aktører rundt, blant annet gjennom å posisjonere seg tydeligere som koordinator på tvers av tjenestene som brukerne benytter seg av.
Tiltakene er følgende:
- Fremheve og kommunisere koordinatorrollen
- Styrke koordinatorrollen og sikre oppdatert oversikt over tjenestetilbudet
- Bedre samhandling med de andre tjenestene.
Konseptskissen beskriver hovedområder for å spisse tjenestetilbudet for pasientene og ivareta de fire partenes viktigste behov, samt sikre økt samarbeid med øvrige samarbeidspartnere.
Kontaktinformasjon til prosjektleder, Arnhild Rake: arnhild.rake@vel.oslo.kommune.no
Del dine tanker og erfaringer i vårt kommentarfelt
Velkommen til kommentarfeltet. Vi ønsker en god og saklig diskusjon rundt temaet.