Konseptskisser og fremtidscenarier
Verktøy for tjenesteutvikling med eksempler.
Verktøy for tjenesteutvikling med eksempler.
Det kan være smart å samle de gode idéene til hvordan den nye tjenesten kan utformes i en visuell skisse som er lett å forstå, slik at man kan få innspill fra andre på konseptet. Skissene bør vise hvordan tjenesten kan fungere for brukerne og hvilke aktører og kontaktpunkter som bidrar til at løsningen blir god.
Når passer det å bruke konseptskisser og fremtidsscenarier
De største fordelene:
Tips
Man lager ikke en konseptskisse eller fremtidscenarier for overbevise at man har laget en super løsning, men for å teste på de som bli berørt av tjenesten. På denne måten kan man få verdifulle innspill til å gjøre løsningen enda bedre og oppdage eventuelle utfordringer tidlig.
Eksempel på bruk av konseptskisse
Følg lenken under for å se et eksempel på en konseptskisse med tilhørende oppgaver som ble brukt under et samhandlingsverksted for prosjektet Ung Arena +. Du kan lese mer om tjenesteutviklingen i prosjektet her.
Eksempel på bruk av fremtidscenarier
Følg lenken under for å se et eksempel på hvordan scenarier kan brukes i forankringsarbeid slik at de involverte parter forstår verdien av å jobbe på nye måter. Eksempelet er hentet fra Helse Bergen barn og unges helsetjenester.
Visualisering - digitale hjelpemidler
Annet nyttig verktøy