Ulike aktører forstår utfordringer forskjellig, og legger ulike ting i hva utfordringen består i. Gjør et dypdykk for å avdekke og forstå hva som ligger bak utfordringene og hvilke forventninger ulike aktører har til fremtidens løsning.
Dybdeinnsikt handler om å avdekke tre ting:
- Hvordan dagens tjenester fungerer for tjenestemottakerne, pårørende og ansatte.
- Hva aktørene mener er de viktigste utfordringene ved dagens tjenester og hvordan disse henger sammen.
- Hvordan fremtidens tjeneste bør utformes for å oppfylle tjenestemottakernes behov.
Dybdeinnsikten er viktig både ved utforming av tjenester og ved utvikling av nye produkter og løsninger. Oppdater Aktørkartet fra steg 1.Involver aktørene aktivt i dialog og diskusjoner. Fyll ut plan for innhenting av dybdeinnsikt. Velge ut hvilke aktører som bør involveres i det videre innsiktsarbeidet, hvilken måte de bør involveres på og hva dere tror er viktig å få innspill om. Husk at det er viktig å stimulere til å motta så mange synspunkter og forventninger som mulig. Gjør gjerne dette i flere runder, og involver aktørene jevnlig gjennom prosjektet.
Husk at det er viktig å invitere til workshops og intervjuer tidlig. Dette gir aktørene tid til å tenke gjennom hva de ønsker å gi av tilbakemeldinger. I invitasjonen er det viktig at dere beskriver bakgrunnen for arbeidet og hvilke funn dere har gjort så langt.
Ta også frem økonomiske nøkkeltall om tjenestene. Skaff sammenlignbare nøkkeltall fra lignende tjenester. Økonomikonsulenten i organisasjonen kan gjøre dette, og data som kan hentes er eksempelvis nasjonale styringsdata (helsedirektoratet.no), helsedata (ssb.no), oppslagsverk for helsesektoren (helsebiblioteket.no).
Gjennomfør nå dybdeinnsiktsarbeidet. Bruk aktivt verktøyet Funnplakat for å sortere og beskrive funnene. Basert på funnene utarbeider dere Brukerprofiler. Beskriv ulike typer tjenestemottakeres situasjon, behov, forventninger og oppfattelser om dagens løsning. Pass på at dere skaper nok brukerprofiler til at de gjenspeiler bredden i type tjenestemottakere.
Aktuelle metoder for innsikt
Workshop
Workshop er et arbeidsmøte der ulike typer aktører samles for å gi innspill, diskutere, idèmyldre og skape en felles forståelse om et problem, en utfordring o.l. Inviter til workshopen i god tid og beskriv hensikten godt. Sørg for å invitere personer med ulik faglig bakgrunn og ståsted. Benytt en nøytral fasilitator. Antallet deltakere avhenger av tema. Tips for gjennomføring av workshops (prosessverktøy.no).
Ekspertråd
Knytt til dere noen eksperter på tjenesteområdet, som kan gi innspill på hva en forsvarlig tjeneste bør bestå av og gi tips på hvordan arbeide for å endre tjenestene. Eksperter er også kolleger i andre virksomheter som har gjennomført og har erfaringer fra innovasjonsarbeid. Bruk også nasjonale kompetansesentre, fagutviklings- og innovasjonsmiljøet i helseforetaket, utviklingssenter for sykehjem og hjemmetjenester mv.
Intervju
Suppler workshops med intervjuer. Husk å bruke metoden for anerkjennende intervju (prosessverktøy.no), som er beskrevet i steg 1. Lag en intervjuguide som forberedelse til intervjuet.
Observasjon
Observer hvordan tjenesten, systemet, produktet eller omgivelsene blir brukt og oppleves. Bruk samme metodiske tilnærminger som du har lært å bruke i egenskap av helsepersonell. Les mer om deltagende observasjon (etikkom.no). Les også tips til deg som skal observere (ndla.no).
Spørreundersøkelse
Gjennomfør gjerne en spørreundersøkelse i tillegg til andre metoder. Spørreundersøkelser er en god metode hvis dere ønsker å hente inn innsikt fra mange personer. Tips ved gjennomføring av spørreundersøkelser (surveymonkey.com). Det finnes flere enkle web-programmer som kan benyttes for å sende ut spørreundersøkelser elektronisk hvis mottakerne har en e-post adresse. Fordelen ved å bruke slike program er at de automatisk oppsummerer svarene og gjør disse enkelt tilgjengelig for dere. Sjekk om organisasjonen din har lisens på et slikt program.