Ved at vi gir mennesker et ansikt og en kontekst ved hjelp av visualiseringer og enkle setninger, skapes felles forståelse av hvem vi faktisk snakker om. Om brukerne er svært forskjellige, kan brukerprofiler hjelpe dere til å definere og gruppere ut fra hvilke behov de har. Brukerprofilene skal danne utgangspunktet for det videre arbeidet i tjenesteutviklingen og sørge for at dere har fokus på menneskene (brukerne) gjennom hele prosessen. Brukerprofilene kan være med når dere detaljerer tjenesteforløpet, enten i form av storyboards eller brukerreiser.
Hvordan gjør du det
Start med å kartlegge behov, og skriv ned stikkord som er relevant for en typisk person i brukergruppen.
Finn en illustrasjon av en person som kan representere brukergruppen. Få hjelp av målgruppen selv og de som kjenner noen i målgruppen. Gi personen et navn og skriv ned stikkord om livssituasjon, interesser, hobbyer, familiesituasjon og ferdigheter. Få gjerne med hva de sliter med og hva de ønsker seg eller drømmer om.
Når passer det å lage brukerprofiler:
Når behovene i målgruppene er sammensatt
Når dere trenger å tydeliggjøre hvem brukerne er og forskjellene dem i mellom
Før dere tegner ut tjenestekonsept, brukerreise/tjenesteflyt eller storyboard
Når dere ønsker innspill og starte en dialog rundt behovene brukerne har
Hvorfor lage brukerprofiler:
Løfter frem og ivaretar brukerfokuset gjennom hele prosessen
Setter en retning for prosjektet
Gjør det enklere å prioritere hvem man bør starte med
Storyboardthat.com er et digitalt verktøy om du trenger litt hjelp til å visualisere et storyboard (gratis prøveperiode 30 dager).
SAP Scenes tilbyr gratis nedlastbare sett med forhåndsdefinerte illustrasjoner som kan kombineres fysisk eller digitalt i scener for å lage en visuell historie.